Pint-of-Science Torino: Supercomputing and Quantum computing – May 25

First edition in Torino of Pint of Science “alcoholic” conference series will be focused on next generation computing platforms.

Title: Computer coming from the future

Abstract: Exascale and quantum computing probably represent the evolution and the revolution of computing as we know it today. The goal is the same: overcome by orders of magnitude the computing power available today. The means are different but possibly related. And what if evolution and revolution were a result of a “spooky action at a distance” ?

Speakers: Marco Aldinucci (UNITO) and Marco Genovese (INRIM)

When and where:
Wednesday 25th May, 2016 – 9.00PM
Officine Ferroviarie
Corso Germano Sommeiller , 12, Torino, 10125, Italia

More information at: https://pintofscience.it/event/i-supercomputer-venuti-dal-futuro

Italian version

Il calcolo alle exascale e quantistico rappresentano probabilmente l’evoluzione e la rivoluzione del calcolo come lo conosciamo oggi. Il fine è lo stesso: superare di ordini di grandezza la potenza di calcolo oggi disponibile. I mezzi sono diversi ma forse correlati. E se evoluzione e rivoluzione fossero effetto di una “azione fantasmaticamente a distanza”?

Speakers:

Marco Aldinucci si è laureato e dottorato in Informatica nonostante il suo principale interesse di ricerca riguardasse le feste erasmus. E’ professore associato a Informatica e guida il gruppo di ricerca in parallel computing e lo NVidia GPU research center. Almeno finchè non verrà introdotto l’ etilometro…

Marco Genovese è responsabile del Programma di Ricerca INRIM “Ottica Quantistica”; membro del consiglio scientifico di INRIM. Studia i fondamenti della meccanica quantistica ed applicazioni alle nascenti tecnologie quantistiche.

This entry was posted in news on by .

About Marco Aldinucci

Marco Aldinucci is an assistant professor at Computer Science Department of the University of Torino since 2008. Previously, he has been researcher at University of Pisa and Italian National Research Agency. He is the author of over a hundred papers in international journals and conference proceeding (Google scholar h-index 21). He has been participating in over 20 national and international research projects concerning parallel and autonomic computing. He is the recipient of the HPC Advisory Council University Award 2011 and the NVidia Research award 2013. He has been leading the “Low-Level Virtualization and Platform-Specific Deployment” workpackage within the EU-STREP FP7 ParaPhrase (Parallel Patterns for Adaptive Heterogeneous Multicore Systems) project, the GPGPU workpackage within the IMPACT project (Innovative Methods for Particle Colliders at the Terascale), and he is the contact person for University of Torino for the European Network of Excellence on High Performance and Embedded Architecture and Compilation. In the last year he delivered 5 invited talks in international workshops (March 2012 – March 2013). He co-designed, together with Massimo Torquati, the FastFlow programming framework and several other programming frameworks and libraries for parallel computing. His research is focused on parallel and distributed computing.